Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Isildur1 etc..

 

HEJ!


Då var det ett tag sedan jag bloggade igen, ibland kommer jag in i en period där jag bara inte orkar. Vilket inte är så bra då man tappar ganska mkt intresse kring bloggen, och det är dumt när jag vet att många tycker om min blogg, den klara majoriteten verkar göra det iaf :)

Har egentligen inte haft någon särskild anledning att inte blogga, har inte gjort nåt särskilt, bara inte känt mig sugen och sen har dagarna bara runnit iväg.. Så inga ursäkter, men jag är sån bara.

Men nu ska jag skriva lite iaf, och jag hade tänkt att ägna det mesta av min nästa blogg (denna) till Isildur1.

Den stora "snackisen" i pokervärlden just nu, kanske det sjukaste och mest spännande som hänt någonsin i pokervärlden. Denna unga svenska kille har dom senaste veckorna totalt dominerat dom högsta nivåerna som finns att spela. Han är totalt orädd, spelar mot allt och alla har ingen respekt för pengar. Men har även bevisat att han har extrem talang för spelet poker. Framförallt heads up, men han har även visat att han kan spela världklass även på bord med mer spelare.

Han har skapat extrema rubriker på alla världens pokerforum och nyhetssajter. Killen spelar mot alla, och som han gör det, han har krossat nästan allt motstånd i alla spel. Häromdagen spelade han 8 bord 500/1000 på samma gång, där inköpet på varje bord är 200 000$ åt gången. Han spelade 4 bort mot "Durr"- Tom Dwan samtidigt som han spelade 2 bord mot Patrik Antonius och 2 bord mot Phil Ivey, dom 3 bästa spelarna i världen i mina och dom flestas ögon.

Det är helt sinnesjukt. Det finns inte. Vad är det som pokervärlden skådar?

Dock är min personliga åsikt att han är jävligt klantig som väljer att spela alla 3 på samma gång. OKej jag erkänner att det även är jävligt coolt. Men ändå. Det kan omöjligt vara vinstgivande i längden. Han borde i min mening ta det lugnt och spela en av dom i taget. Dom står ändå i kö för att möta honom. Dom vill alla möta honom föra att bevisa sitt ego och att dom är bättre. Och givetvis även faktorn att dessa 3 giganter har svårare och svårare att få igång gejms då nästan inga vill möta dom.. Men framföallt vill dom bevisa att ingen liten tomte ska komma in på deras marker och tro att dom kan leka med dom, men det har ännu inte varit direkt nära att stoppa honom..

Men såklart är det hans val, det är inte min sak att kalla honom idiot, men att spela alla 3 på samma gång kan enligt mig komma att bli hans undergång. Jag ska erkänna att jag railat en hel del, det är så sjuka summor och så intressant att det är svårt att hålla sig undan. Och jag är grymt imponerad av Isildur1. Det är inte ofta jag är så imponerad och framförallt är det inte så ofta jag kanske skulle erkänna det, men jag erkänner att han verkligen har imponerat på mig.

Innerst inne förstår jag inte ens hur det går till, hur fan kan man koncentrera sig på 8 bord headsup samtidigt mot det tuffaste motståndet man kan få, på den tuffaste nivån som finns. En nivå som egentligen är för sjuk, att vinna och förlora 3 miljoner dollar på en dag på onlinepoker är egentligen för sjukt.. Sinnessjukt är det rätta ordet.

Jag tycker utifrån det jag har sett att han redan nu efter en relativt kort period, har bevisat att han tillhör den absoluta toppen av världen i onlinepoker. Min personliga åsikt är att han för dagen är bättre än både Patrik och Tom, men att Ivey är övermäktig och mitt råd skulle vara att låta bli Ivey för det kan bli hans undergång. Dock ska tilläggas att 2-3 veckor är lite för lite tid för att göra en sluggiltig åsikt, Tom Dwan har förlorat stora summor tror det är runt 3 miljoner dollar till Isildur1 och är säkert inte helt i balans för att spela sitt absoluta A-game. Så att Isildur har bevisat att han är bättre pokerspelare än Tom vill jag inte säga, men för dagen absolut. Och det ska bli extremt intressant att se om han kan fortsätta prestera. Då kan han vara pokerns nästa stora talang, iaf på online biten, det erkänner jag helt klart.

Men som sagt det svänger fort, en dag förlorade han 3,5 miljoner dollar till Patrik och kan han lägga så mkt på en dag så går det fort från "hero till zero" med om han har otur i ett par dagar..

Men som sagt, jag tror faktiskt att han kommer kunna slå sig in ordentligt, kanske måste han bara fundera igenom lite mer vad han gör. Kanske ska han spela en i taget istället för 3 av giganterna på en gång, alla vill ju spela mot honom, alla vill mer än gärna försöka busta honom, alla vill verkligen visa att han inte ska komma och tro att han ska vara det stora "namnet".

Patrik Antonius, Ilari, Brian Hastings, Brain Townsend, Cole South , Tom Dwan alla har han mött och alla har han besegrat. Dock tror jag han är ganska mkt back mot Ivey, men det är jag dock inte helt säker på. Men vad jag har sett så tycker jag inte alls att han rår på Ivey, Ivey som i mina ögon är den solklart bästa pokerspelaren i världen alla kategorier.. Men jag är väldigt imponerad av hans spel.. Väldigt! Han gör sinnesjukt bra reads, bra moves, bra bluffar och säkerligen även bra laydowns. Han är helt klart en supertalang. Frågan är bara hur står han sig i motgång?! Har han dissiplin och skill nog att klara motgångar? Det är väl det han har kvar att bevisa..

Innan jag hade sett isildur1 "in action", då jag inte sett honom spela så mkt tidigare, och inte spelat själv något mot honom mer en en gång live. Men det va några timmar bara. Så visste jag inte så mkt om honom. Jag hade ingen åsikt egentligen.

Men det han gjort nu har skapat extremt mycket snack och intresse bland alla proffs och railbirds världen över, det har nästan inte undgått någon. Och den stora massan är sinnessjukt imponerade.

Förut va Ilari Sahamies den absolut sjukaste och vildaste och oräddaste spelaren i min "bok" men efter att sett Isildur1 ett tag nu så har Ilari fått åka ner en plats. Det han gör finns inte. Det är inte möjligt att spela 8 bord samtidigt och möte dom 3 bästa på samma gång, samtidigt som dom var och en koncentrerar sig på bara honom. Killen är inte frisk hehe. :)

Sen ska man även ha med i bilden att summorna ofta låter sjukare än vad det är, 6 miljoner dollar på 500/1000. Är som att vinna 60k på 5/10. Det måste man ha med i bilden man tycker det låter så sinnesjukt mkt, men man måste se det i förhållande till vilken blinds-nivå man spelar på. Såklart är motståndet tuffare på 500/1000 där världens stora giganter håller till men ändå måste man vara medveten om att det låter sjukare än vad det är. Och det kan svänga fort.

Här är en en adress till en lång blogg om Isildurr1 till er som är intresserade, den är skriven av en highstakes online spelare som jag själv spelat mkt mot förr, Haseeb Quereshi aka INTERNETPOKERS. Och varför jag lägger upp adressen här är för jag tyckte bloggen va intressant. Den är mkt lång men läsvärd. 

http://blogs.cardrunners.com/BLAG/an-unstoppable-force-meets-1258491260

 

Som sagt om han kommer att falla eller om han kommer att etablera sin plats som en av dom absolut bästa online spelarna genom alla tider återstår att se. Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro, men killen verkar ha supertalang och är totalt orädd. Han simultanförmåga måste vara sinnesjukt bra.. På något sätt så hoppas man att han ska slå sig in ordentgligt, och jag ska erkänna att jag faktiskt håller på honom i dom flesta gamsen, han spelar väldigt rolig och bra poker, och det är kul att se honom vinna.

Men som sagt än är historien långt ifrån över, den har bara börjat, i skrivande stund spelar han heads up med Ilari och Patrik PLO 500/1000. och krossar bägge. Men det svänger snabbt på dessa stakes, dock verkar det som att han har en klar edge för dagen.. vi får som sagt se om det håller i sig.

Den som lever får se!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det är helt osant hur stora Pokerstars har blivit, och framförallt hur sinnesjukt stora och bra dom är på turneringar. I söndags hade Fulltilt sin mainevent i FTOPS, och då kontrade stars med att slänga in en extra hög garantee på sin Sunday Million, 2.5 miljoner dollar garanterades, men den krossades totalt, 18283 spelare ställde upp och gjorde en prispott på samanlagt 3 656 600 $ och vinnaren skulle få närmare 400 000 dollar. (vi fick även en svensk spelare på finalbordet från mina hemtrakter..) Dom fick alltså ihop mer i potten i sin 200$ turnering än vad Fulltilt fick ihop i sin 500$ Main event turnering. Vilket är ganska sjukt och väldigt imponerande.

Pokerstars är solklart helt överlägsna när det kommer till turneringar och sit and go:s. Nu kanske jag låter partiskt men det är jag inte, jag brukar nästan alltid skriva vad jag tycker och tänker helt ärligt, även om man får lägga band på sig själv ibland och inte alltid säga precis vad man tycker och tänker.

Jag tycker om både fulltilt och pokerstars, några av mina största idoler när det gäller poker, Ivey, Patrik och Durr, ingår i deras team och såklart ska det erkännas att deras sajt är väldigt bra, dom ligger ju 2a i världen efter stars även om det är en bra bit i skillnad.

Men jag vill verkligen berömma stars för deras extremt bra arbete med turneringar både live och online. Och tycker att dom är helt överlägsna då vi pratar om turneringar. På cashgame biten är det säkert ingen större skillnad, och fulltilts "joker" är ju deras Highstakes spel- som lockar otroligt mycket railbirds.

På Pokerstars kan man dygnet hitta fina turneringar med buyin i alla nivåer. Dom är mil före när det gäller just det- Turneringar. För mig finns det bara 2 sajter som är värda att spela på och det är dessa 2.

Men Pokerstars har sin extrema fördel i att dom har så osant fina turneringar och turneringar är ju den populäraste formen av poker.

 

Vad händer annars då?

Inte så mycket faktiskt. Ept Portugal är i fullgång, jag var reggad och klar, hade flygbiljetter och allt men ställde in i absolut sista sekund, bara några timmar innan jag skulle åkt då det dök upp saker jag va tvugna att ta itu med, lite syn då jag verkligen hade sett fram emot Portugal och Ept:n där, får bli nästa år :)

Vidare så blir min nästa turneringsresa Prag den 1 december. Efter Prag kommer jag bara att ta det lugnt hemma och njuta av jultider med familj och vänner, det ska bli riktigt skönt, jag älskar julen. Sen är det Xmas poker week i göteborg i mellandagarna och nyår hemma innan det är dags för PCA (Pokerstars Caribean Adventure). Och i år är det ett helt nytt upplägg på Bahamas, det kommer att vara totalt 50 turneingar att kunna spela. Och det är mer värt än någosin att försöka kvala in. Det går dagligen kval på pokerstars, och step turneingarna under sit and go:s är ett mycket bra sätt att försöka kvala in. Bahamas äv verkligen mycket mycket nice, har ni chansen så försök kvala. Det är det absolut skönaste stoppet på Ept touren.

Sen har jag även precis köpt mig en ny Mac igen, eller 2 faktiskt, blev en MacBookAir, och min gamla Mac Book Pro fick mamma. Sedan har jag även beställt nya 27 tumms IMacen som är helt sinnessjukt grym. Kolla in den på apple.com nötens nötnötnötnöt..

Har man en gång bytt till Mac vilket jag gjorde för 7-8 månader sedan byter man aldrig tillbaka, PC är helt helt värdelöst jämfört med Mac, allt är bättre. Jag var först skeptisk med, hade ju alla Vaio som fanns innan, köpte en ny säkert 4-5 gånger om året. Men idag inte ta en PC ens om jag fick den gratis. ALDRIG MER PC. Once u go mac, u never go back!

Så till er som planerar en ny dator, välj MAC inte PC. MAC är 1000 gånger bättre det lovar jag. Dessutom kan man nästintill inte kapa en Mac eller få virus, till PC är man ständigt i farozonen att få ett virus.

Nu blir det snart bingen varit uppe till 8 tiden och vänt på dygnet senaste veckan. Ikväll blir det åby travet då jag har häst till start. Jaspis WG. Hoppas att hon ska vara fin, men hon vinner nog inte. Hon ska få ett snällt lopp och jag hoppas hon gör ett bra lopp och går felfritt iaf..

 

Till slut vill jag påminna om att jag har en ny facebook öppen för alla. William Thorson bara. Har varit sjukt många som velat lägga till min andra innan, men har valt att ha den privat då det blir för mkt folk an inte känner annars. Inget ont från min sida, men har valt att ha 2, en som är öppen för alla och en som är för mina närmaste vänner och bekanta bara. Ska försöka köra lite updates osv på den öppna när det är turneringar etc. Så till er som vill så är det fritt att adda där. William Thorson.

Thats it for now!

 

William

16 kommentarer
TiltaInteMig
19 november 2009, kl 08:35
Right on target med detta inlägg. Kan skriva under på i princip varenda ord. Isildur1 är verkligen äckligt sjuk. Men som sagt oprövad i motgång och även i längre medgång. Lätt att bli lite nonchalant om man krossar också.
Håller med om att pokerstars är överlägsna på tuneringssidan. Har dock personligen haft svårt att ställa om mig från den fina strukturen som var under wcoop till den vanliga lunken.

Låter verkligen som man få prova en mac nästa alltså. Men än är jag inte övertygad. Men ska ägna en del av dagen åt att läsa in mig lite på mac. Du är inte insatt i om mac fungera ihop med tjejens pc i nätverket här om man skulle byta?
William Thorson
19 november 2009, kl 08:56
Japps. Jo men hade det varit sådan struktur i alla events hade det blivit olidligt långt att spela en turre och folk hade tröttnat :) Ska ju ta slut nångågn med annars får man spela 3 dagar i sträck :)

Till Mac, så kan man även ladda in PC i MAC, man kan välja själv hur många % man kan tex ha 70% mac och 30% pc i macen. Skojar inte när jag säger att om du tar en mac en gång kommer du aldrig vilja se en pc igen. ALDRIG :)

Nu ska jag sova iaf. Skriv om det är något mer. Har även en ny facebook öppen för alla. William Thorson. Så du kan hoppa in där med om du vill..
TiltaInteMig
19 november 2009, kl 10:12
haha du låter nykär... ...i en dator :P Har dig på fb. jag som kommenterat ang mac där.

Jo jag förstå att de inte kan köra sådana strukturer i alla tuneringar och de har ju en del deep stack också för den delen. Dock ingen med 109 eller 215 inköp tror jag. Säg gärna när det går om de finns.

Sov gott och lycka till med travet i eftermiddag/kväll.

Inget unibet sm inplanerat föresten? Vet att det suger en del som det ser ut men kommer nog vara en del döpengar där så det blir nog me för mig iaf.
Per
19 november 2009, kl 10:48
Hi William! Om du nu vet vem isildur1 är kan du inte hjälpa mig på traven lite:) Är det VB eller RF? Hade varit kul om du kom och spelade skiten ur oss på klubben snart:)

//Per
William Thorson
22 november 2009, kl 20:08
Haha. Nja, det kommer säkert ut snart ändå. Men orkar inte vara den som läcker. :)
Toby
19 november 2009, kl 10:49
En fråga angående spelarna på PS. Om man klickar på team pokerstars pro så får man ju upp vilka av medlemmarna som är online och har möjlighet att raila dom. Min fråga gäller varför de spelar på så ruggigt låga nivåer? Häromdan satt Ivan Demidov och spelade 30k garanteed med ett inköp på 11 dollar. Dennis Philips spelade en 22-dollarsturnering. Flera av spelarna sitter och lirar 2-4 PLO exempelvis. De enda "kända" namnen som tycks lira ganska högt är Noah Boeken och som lirat 100-200 NLH och ett par till som lirar turneringar på över 500 dollar.

Spelar de bara av "tiden"? Dvs. har Pokerstars ett krav på att ni måste spela ex antal timmar i veckan på deras sida? För jag gissar på att Demidov och Philips har rullar för att spela lite högre än så va? Har svårt att tänka mig Demidov sitta framför datorn och jubla när de precis spräckt bubblan och han är garanterad 18,99 dollar.
William Thorson
19 november 2009, kl 16:18
Nja. Alltså alla spelar inte lika högt som dom på ftp. Dom från teamet som brukar spela högt är väl Barry, Chad Brown, Noah, Daniel, Eastgate och jag själv typ och Elky. Pokerstars är ju inte lika highstakes galet som ftp.

Man behöver inte spela 500/1000 för att kunna vinna mycket pengar. Det är snarare tvärtom kanske nu för tiden. Många på högre stejks växlar pengar dom vinner mkt en dag förlorar mkt nästa. Så i många fall är det dom som spelar på en mellan nivå som kanske vinner mest eller iaf stabilast..

Sen är det ju lite massivare om man railar att se dom högre gamesen kanske. Men även jag som nästan alltid förut brukade spela dom hösta gamesen. Har insett att det är bättre att hålla sig lite under det högsta om man vill vara stabilare. Det blir tuffare på dom höga borden. Och det är inte alltid lika glamoröst, det är många som går bust av att spela så högt.

Givetvis är det många i perioder som vinner "sinnessjukt mkt" men det är många som gular med.

Just med demedov vet jag faktiskt inte. Tror inte han är eller någonsin har varit någon direkt cashgame spelare utan han spelar turneringar.

Och till din fråga om han bryr sig om 18.99 dollar så tror jag inte han gör det nej. Men har du 10 miljoner dollar på banken så vad är skillnaden på 18.99 usd och 10 000 usd?

Det är sak samma iprincip för en kille med mycket pengar att vinna 20 dollar eller 3000 dollar. Han kanske istället spelar för det är roligt. Alla har in som mål dom isildur1 Ziigmund och co, att alltid riskera att gå bust. Spelar man 500/1000 heads up med 200k i inköp på 4-5 bord åt gången så kan du loosa 20 miljoner dollar på en vecka. Den bankrullen som skulle behövas för att vara safe där är enorm, är nog bara Ivey som har bankrulle att egentligen spela där.

Kanske får skriva en blogg om detta om några dagar :)

hehe..

W.
Ahlgren
19 november 2009, kl 18:12
Såg att du nämnde Dared, vet du om han spelar poker fortfarande och isf på vilken nivå?
Tycker han var en av dom roligare att raila.
William Thorson
22 november 2009, kl 20:15
Vet faktiskt inte, inte haft någon kontakt med han senaste åren, han grindar såkert lite lägre på lite mer icke offentliga konton, och sysslar nog mkt med tvspel som world of warcraft etc. Starcraft och allt vad det heter. Det 'r min gissning..

W
_ZeB_
21 november 2009, kl 10:28
Om du säger att du har lirat mot Isildur1 live, vem är det då? Kanske ska vara hemligt, pga skatter osv?
William Thorson
22 november 2009, kl 20:09
Är osäker på om det kommer att förbli hemligt dock. Men tror inte killen vill att det ska bli 100% offentligt just nu iaf. Så orkar inte läcka ut något. Men han är en intressant spelare det är det ingen tveksamhet om..
LFC[Jonas
22 november 2009, kl 01:37
Hej, mycket kul läsning!

Och jag håller med om att Isildur nog ska försöka å lugna sig lite. Just nu blir han SLAKTAD av både Ivey och PA.
PA sitter med 1,5miljoner på ett bord.
Ivey sitter med 900k och nästan 600k på ett annat.

Det blir en dyr kväll för Isildur1.
Houdini
22 november 2009, kl 03:40
Damn, Antonius sitter med $1.9 mill vid ett bord, sick.
Brad Stuart
22 november 2009, kl 04:31
Tror Isildur1 är down lite mer än $3.5 miljoner under dagens sessions vs Ivey & Antonius.
Alltelr Inget
22 november 2009, kl 11:59
Wille är nyfiken vilka stakes(cg) du spelar nuförtiden på nätet ?
Själv har jag varit med från början och minns många nicks från den tiden.
Det är sjukt hur mycket det har svängt. Man började på Paradise sen blev det pokerstars partypoker ultimatebet prima ladbrokes b2b( 24h) fanns men hade inga games på den tiden men senare med hjälp av unibet blev det bra games även där.

Minns en hel del nick Dared var den som det railades mest om på den tiden 2003-04-05
När första online sm anordnades av expekt(prima nätet då) 2004 satt Dared på 6-7 bord med fulla inköp på 50/100 100/200NL och väntade på ngn som vågade utmana.
Minns även dig Wille starkaste minne var från Ladbrokes när du på ett par timmar bustade en nykorrad europamästare och de mesta han hade med sig från barca hamnade på ditt konto (stackars docktore borde vetat bättre)på tal om honom vad gör han nuförtiden lirar han?....hehe minns även MALACA från b2b hehe satt alltid på heads upp borden med 2500€ på 25/50 hu bord sjukaste minne därifrån var gamesen mot mr MultiPoker ;) TILT
Många svenska storheter från den tiden har försvunnit troligen bustat Crippoli Dared I_Grind_on You verkar vara tbx kanske även de andra två under andra nicks men de kommer alldrig ha mer uppnå den statusen de hade en gång i tiden.

Sånt är livet ingenting är evigt!
William Thorson
22 november 2009, kl 20:14
Sista 4 månaderna har jag inte spelat mycket alls, efter Vegas har det varit ganska lugnt med nätet, lite turrar då och då, och någon sittning cg blir det ju alltid. Men har inte orkat göra någon jätte seriöst med onlinepokern senaste månaderna. När jag spelar spelar jag mest 10/20 och 25/50 nu förtiden. Kan bli något högre ibland. Och framförallt live då.

Orkar inte ha dom sick höga swingarna när jag spelar som man hade förr längre, och tycker inte valuet är lika sjukt bra längre. Kommer nog ta det lugnt ett tag till minst året ut. Kanske börjar jag köra lite seriösare på cashgame till 2010 igen. Men inget bestämt, tycker inte det är lika roligt längre.. Att lägga all vaken tid på att grinda cg är inte lika aktuellt som det va för 5 år sedan.. Alex bor i Madrid, inte träffat han på ett år kanske, men tror han grindar där och lever gött. Dared vettifan va han har blivit av, tror säkert han spelar massa Tvspel warcraft etc. Men har säkert något hemligt grindkonto nånstans med..

Men jag håller med dig, många nya som kommit för att ta över..

W
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close